تب ورود به بازار رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال در ایران | بازار رمزارز با بازار‌های سنتی داخل ایران کاملاً متفاوت است افزایش ۳۸ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی به افغانستان فروش فوق العاده سایپا (کوییک GXR-L) از امروز آغاز شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) + جدول، زمان تحویل خودرو و لینک ثبت نام قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) | خودرو‌ها ارزانتر از دیروز خودرو‌های داخلی در سرازیری کاهش قیمت | قیمت روز خودرو‌های داخلی (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) پلمب ۳ کافه‌ سنتی متخلف در مشهد بازار خرید موبایل کساد شد | تب داغ موبایل دست دوم و تعمیر گوشی بالا گرفت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) بار مضاعف قطعی برق بر دوش صنایع | صنایع فقط ۸ درصد مصرف برق را در کشور دارند قیمت بلیت اتوبوس اربعین از مبدا تهران به نجف اعلام شد + جزئیات «مانده‌ی مرخصی کارگران» چگونه محاسبه می‌شود؟ میوه در مشهد ارزان شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) + لیست قیمت تاثیر کاهش ۶ درصدی تورم بخش تولید بر بازار مهمترین شرط برای خرید خودرو از کارخانه برداشته شد + جزئیات بازار سرمایه امروز تعطیل است (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) جریمه تردد وسایل نقلیه سنگین در ساعات غیرمجاز چقدر است؟ قیمت «ری را» ایران خودرو مشخص شد فروش ۱۸۶ کیلو شمش طلا در معامله امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) هادی محمدپور ناظر مجلس در شورای عالی بورس شد برنامه ریزی برای ۱۵۰۰ پرواز در اربعین ۱۴۰۳ با پرطرفدارترین مدل گوشی‌های موبایل آشنا شوید + جزئیات و جدول قیمت (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) رئیس اتاق تعاون خراسان‌رضوی: از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در جهت توسعه تعاون بهره ببریم + فیلم کشف و ضبط ۳۵ میلیارد لباس قاچاق از یک مزون لوکس در تهران رکورد مصرف شبانه برق کشور شکسته شد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی: بازنشستگی پیش‌ازموعد خبرنگاران اجرا می‌شود
سرخط خبرها

بار مضاعف قطعی برق بر دوش صنایع | صنایع فقط ۸ درصد مصرف برق را در کشور دارند

  • کد خبر: ۲۴۳۶۹۹
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
بار مضاعف قطعی برق بر دوش صنایع | صنایع فقط ۸ درصد مصرف برق را در کشور دارند
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی گفت: باوجود سهم پایین صنایع در مصرف برق، اکنون قطعی برق از ۱۲ ساعت قطعی به ۳۶ ساعت رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دو سالی است که کشور درگیر موضوع ناترازی انرژی است که روزبه‌روز هم افزایش پیدا می‌کند و اکنون به عدد سه هزار مگاوات رسیده است؛ به‌طوری‌که تعطیلی واحد‌های صنعتی هم به ۳۶ ساعت رسیده که این قطعی‌های مستمر در نهایت، تعدیل نیروی کار در واحد‌ها و کاهش تولید را به همراه دارد و برخلاف شعار سال مبنی بر جهش تولید است.

نسرین یوسفی‌عارفی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با بیان این مطلب درباره راهکار‌ها برای حل مشکلات بخش صنعت در تأمین انرژی تصریح کرد: صنایع معدنی، متوسط و بزرگ استان هم محدودیت ۵۵ درصد کاهش مصرف را در کل هفته دارند. در کنار آن، حوزه صنعت کشاورزی که غذای کشور را تأمین می‌کند و بخشی از صادرات هم از این بخش تأمین می‌شود، تقریباً در هفت روز هفته از ساعت ۱۱ تا ساعت ۴ بعدازظهر قطعی برق موتورچاه‌ها را تجربه می‌کند. این قطعی‌ها و تعطیلی مسلماً به سیستم مولد تولید که بخش کشاورزی و صنعت است، آسیب می‌زند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی، این‌ها همه فشار‌هایی است که بخش مولد کشور پذیرای آن است. دولت برای اینکه بتواند بخش تأمین برق را داشته باشد، مصوباتی چه در حوزه صنعت و چاه‌های کشاورزی که اگر ۸۰ درصد میزان مصرفشان را نیروگاه خورشیدی بزنند، مشمول قطعی برق نمی‌شوند. اما اینکه این مصوبه دیر صادر شد که همان ماه دوم سال بود یعنی زمانی که کشاورز سرمایه در گردش را صرف تولیدش می‌کند، باعث شد این مصوبه از سوی کشاورز به‌درستی پرداخت نشود.

وی عنوان کرد: در حوزه صنعت هم توانیر یک مصوبه‌ را صادر کرد و اینکه که اگر واحد‌های صنعتی ۳۰ درصد مصرف برق را به سمت احداث نیروگاه خورشیدی ببرند، از قطعی برق در این بخش خارج می‌شوند. باتوجه به بررسی‌هایی که در کمیسیون انرژی داشتیم، مشخص شد این مصوبه قابل‌ اجرا نیست. به دلیل اینکه مشخص نکرده صنایعی که چهار ماه در سال قطعی برق را دارند، نحوه واگذاری برق تولیدشان به دولت به چه شکل است!

یوسفی افزود: وزارت نیرو در حوزه تهاتر صنایع یعنی «احداث نیروگاه‌های خورشیدی خودتأمین» مصوبه‌ای دارد که اگر واحد تولیدی یک نیروگاه خورشیدی ایجاد کند، به میزان برقی که تولید می‌شود، می‌تواند از شمول قطعی برق خارج شود.

صنایع برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی، نیاز به کمک دولت دارند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان ادامه داد: این لازمه آن است که صنایع استان هم بتوانند تأمین منابع داشته باشند و علاوه بر سرمایه در گردشی که برای تولید دارند، یک‌سری سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی انجام شود که مسلماً نیازمند کمک بخش دولتی برای این دسته سرمایه‌گذاری است.

وی عنوان کرد: در کمیسیون این تلاش را کردیم که صنایع را متمرکز کنیم و یک سری ساخت‌گاه‌های صنایع بتوانند در این بستر احداث نیروگاه‌های خورشیدی را داشته باشند و برقشان را تأمین کنند. پیشنهادی هم در منطقه ویژه سرخس شد که یک فاز خوشیدی آنجا احداث شود که پیشنهاد را به صنایع دادیم.

صنایع با توجه به شرایط موجود باید در مسیر تولید انرژی خورشیدی قرار بگیرند

یوسفی بیان کرد: صنایع با توجه به شرایط موجود، عملاً هیچ راهی ندارند و باید در مسیر تولید انرژی خورشیدی قرار بگیرند؛ چراکه ناترازی انرژی به این زودی‌ها حل نخواهد شد. شدت مصرف برق در حوزه‌های غیرمولد بسیار زیاد است. اما حوزه صنایع که یک حوزه مولد بوده، در سال گذشته تنها ۸ درصد مصرف انرژی داشته است.

وی گفت: باوجود اینکه از ۱۲ ساعت قطعی، اکنون به ۳۶ ساعت قطعی برق رسیده‌ایم، لازم است دولت اقداماتی را انجام دهد و این فشار مصرف برق اصناف و بخش خانوار که قطعی برق صنایع را به ارمغان آورده، از بخش صنایع بردارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی افزود: بحث هوشمندسازی یکی از موضوعاتی است که دولت باید به سمت آن برود که اگر فردی بیش‌ازحد مصرف برق را دارد باید هزینه برق را با قیمتی واقعی پرداخت کند. طبق آمار مرکز پژوهش‌ها در سال ۱۴۰۲، قیمت هر کیلووات برق ۵۸۰۰ تومان است درصورتی‌که این برق در بخش خانگی حدود قیمت ۲۰ تومان دریافت می‌شود که لازمه‌اش این است که به سمت سیستم‌های هوشمندسازی برویم و فرهنگ‌سازی کنیم که اگر کسی مصرف بیشتری می‌خواهد داشته باشد باید هزینه آن را هم پرداخت کند؛ نه‌اینکه بهای آن را بخش صنعت با پرداخت این هزینه، قطعی برق و توقف تولید بپردازد.

یوسفی عنوان کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم، تمام محور‌های حوزه انرژی مورد بررسی قرار بگیرد؛ یعنی هم بحث بهینه‌سازی، هم حوزه خانگی، هم اصناف و هم صنعت در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: احداث نیروگاه انرژی تجدیدپذیر بهترین نوع نیروگاه است که بیشترین فواید را برای کشور دارد و مسلماً برای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه انرژی خورشیدی، نیازمند سرمایه‌گذاری است که حمایت دولت در این حوزه بیشتر از همیشه مورد نیاز است. اگر دولت کمک نکند، مسلماً بخش خصوصی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. بخش خصوصی وظایفی دارد و دولت در حوزه زیرساختی باید پای کار بیاید و بستر رشد صنعت و صنایع را فراهم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->